رئیس سازمان نهصت سواد آموزی گفت: پژوهش محوری از رویکردهای اساسی سازمان نهضت سواد آموزی در سال جاری است.

رویکرد نهضت سوادآموزی پژوهش محوری است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از ایرنا، علی باقرزاده روز سه شنبه و به مناسبت هفته پژوهش با بیان اینکه برای تحقق این موضوع مبلغ یک و نیم میلیارد تومان در سالجاری اختصاص یافت، افزود: شورای پژوهش این سازمان بین سازمانها و معاونت های وزارت آموزش و پرورش به عنوان برتر انتخاب شد.
وی گفت: انتخاب سازمان نهضت سواد آموزی به دلیل نظم در برگزاری جلسات و بررسی موضوعات مختلف تحقیقی و همچنین تنوع و کیفیت پژوهش های انجام شده در طول سال گذشته بود.
باقرزاده افزود: طی این مدت حدود ۱۵ عنوان پژوهشی در سازمان انجام شد و یا در حال انجام است، ضمن اینکه حدود ۱۰۲ پژوهش هم به سفارش سازمان در شورای تحقیقات استانها در حال اجراست.
وی گفت: به لحاظ کمی و کیفی فرآیند پژوهش در سازمان روند رو به رشدی دارد و در مراسمی که طی هفته پژوهش و در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، سازمان به عنوان واحد برتر در شورای تحقیقات وزارت آموزش پرورش شناخته شد.
وی افزود: پژوهش نباید صرفا معطوف به سفارش و تحقیق شود، بلکه روحیه نقادی و پرسشگری باید در بین تمام کارکنان بوجود آید و در مقابل به هر کاری که عادت داریم باید علامت گذاشت و در درستی آن کار مجددا بررسی کرد.
باقرزاده با بیان اینکه پژوهش در عمل موضوع بسیار مهمی است افزود: بدنه کارشناسی با تقویت رویکرد پژوهشگری، عمل و اقدام در حین انجام کار تقویت می شود.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: هر کارشناس، مدیر و مسئول در هر بخشی متولی انجام وظیفه ای است که باید نسبت به آنچه تاکنون انجام می داده در مورد اثر بخشی و کارائی صحت اطلاعات خود را بررسی مجدد کند و از تحقیقاتی که در حال انجام است و یا انجام شده، استفاده کند و یا خود پژوهش جدید را سفارش دهد.
باقرزاده افزود: نظام اسلامی از تحقیق و پژوهش در کشور بطور جدی حمایت می کند و قانون گذار نیز دستگاه های اجرایی را مکلف کرده که حداقل یک درصد اعتبارات تخصیص یافته دستگاه را به جز آنچه که به حقوق دستمزد مربوط است، صرف انجام پژوهش های علمی و تحقیقاتی کند.  
وی این عدد را قابل توجه در کشور دانست که در سطح سازمان نهضت سواد آموزی مبلغی افزون بر ۱.۵ میلیارد تومان است.
باقرزاده افزود: فرصت گران بهایی در اختیار دستگاهها قرار گرفته تا بتوانند خود را برای انجام پژوهش های کاربردی و تحقیقات بنیادی با رویکرد آینده پژوهشی به روز کنند.
وی با بیان اینکه آینده پژوهی مساله بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت گفت: فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه حتی آموزشی، رسانه ها و محتوای آموزشی و مبادله و تبادل دانش در دهه های آینده با توجه به سرعتی که فناوری امروز پیدا کرده و همچنین سرعت انتشار اطلاعات، بسیار متفاوت از گذشته خواهد بود.  
وی افزود: امروزه به محض اینکه خبری تولید شود به مقیاس بسیار وسیع و در زمان بسیار کم از طریق شبکه های اجتماعی امکان انتقال و انتشار پیدا می کند و خود این رویه برای انتشار یافته های علمی و به روز کردن دانش و اطلاعات بدنه اجرایی کشور بسیار لازم و ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.